20.00 Uhr
Weihnachtskonzert des Georg-Friedrich-Händel-Gymnasiums
| Mon | Tue | Wed | Thu | Fri | Sat | Sun |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 01 | 02
|
03
|
04
|
05
|
06
|
07
|
08
|
09
|
10 | 11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19 | 20
|
21
|
22
|
23
|
24 | 25
|
26
|
27
|
28
|
| 29 | 30
|
31
|
Wolfgang Amadeus Mozart already knew that the organ was the queen of instruments. However, in a letter to his father in 1777, he still wrote of the “king of instruments”. But whether king or queen - we are delighted that our Jehmlich organ is now ready for concerts in even more beautiful splendor following the completion of its renovation in the Great Hall.
Built in 1983/84 by Jehmlich Orgelbau Dresden in the tradition of the famous Saxon Silbermann organs, it has 74 sounding stops spread over four manuals and one pedal. It has a total of 5,811 individual pipes. Including its supporting steel framework, it weighs a full 20 tons.
In contrast, a medium-sized church organ only has 20 to 30 stops. Incidentally, the Sauer organ in Berlin Cathedral from 1905 has the largest number of stops: a full 113! The Philharmonie is home to the largest concert hall organ in the city, with 90 stops divided between the main organ and the two-part choir organ on the stage.
The Konzerthaus organ has a soft, blendable sound and is therefore an excellent partner for choirs and orchestras playing classical-romantic and contemporary music, but was also intended for solo use from the outset.
Since 2017, the builder's company has been tasked with the general overhaul and cleaning of the large instrument. In the process, “the console was redesigned and new setting electronics and a wind choke were installed. The specification remained unchanged, the re-tuning of the pipework was based on the sound of 1984. With the installation of several sub-octave and super-octave couplers, the “gravity” and sonority could be expanded somewhat, especially for playing with an orchestra.”
mit Martin Sturm
Johann Caspar Kerll
Battaglia in C
Max Reger
Symphonische Fantasie d-Moll op. 57 ("Inferno")
Martin Sturm
„Metamorphose“ (Improvisation)
Johann Sebastian Bach
„Schafe können sicher weiden“ - Arie aus der Jagdkantate BWV 208, für Orgel bearbeitet von Martin Sturm
Jehan Alain
Deuxième Fantaisie
Martin Sturm
„Moment musical“ (Improvisation)
Michelangelo Rossi
Toccata settima
Martin Sturm
„Symphonischer Epilog“ (Improvisation)
mit Hansjörg Albrecht
Anton Bruckner
Fantasie C-Dur (Improvisation anlässlich der Orgelweihe im Wiener Stephansdom am 6.10.1886), rekonstruiert von Erwin Horn
Enjott Schneider
„TE DEUM - ALPHA ET OMEGA“
Anton Bruckner
Sinfonie f-Moll WAB 99 („Studiensinfonie“)
Drei Organisten improvisieren um die Wette – auf Basis der Wünsche, die das Publikum vorab per Social Media abgibt
mit Matthias Eisenberg
Johann Sebastian Bach
Präludium und Fuge G-Dur BWV 541
Johann Sebastian Bach
Die Advents- und Weihnachtschoräle BWV 599-609 aus dem „Orgelbüchlein“
Johann Sebastian Bach
Sonate C-Dur BWV 529
Improvisationen über bekannte Weihnachtslieder
mit Jeremy Joseph
Johann Sebastian Bach
Präludium und Fuge Es-Dur BWV 552
Arnold Schönberg
Variations on a Recitative op. 40
Johann Sebastian Bach
„Schmücke dich, o liebe Seele“ - Choralbearbeitung BWV 654
Max Reger
Fantasie und Fuge d-moll op. 135b
mit Angela Metzger
Camille Saint-Saëns
Präludium und Fuge Es-Dur op. 99 Nr. 3
Nadia Boulanger
Trois pièces pour orgue
Philipp Maintz
Drei neue Orgelstücke für den Konzertsaal (2024)
Max Reger
Sonate Nr. 2 d-Moll op. 60
mit Martin Schmeding
Dietrich Buxtehude
Praeludium in fis BuxWV 146
Johann Sebastian Bach
„Erbarm dich mein, o Herre Gott“ - Choralbearbeitung BWV 721
Johann Sebastian Bach
Präludium und Fuge e-Moll BWV 548
Claus-Steffen Mahnkopf
„mobilissime“ (2024)
Olivier Messiaen
„Combat de la mort et de la vie“ (aus „Les corps glorieux“)
Max Reger
Introduktion, Variationen und Fuge über ein eigenes Thema fis-Moll op. 73
mit dem Orgelduo Mami und Kensuke Ohira
Claude Debussy
4. Satz (Ballett) aus der "Petite Suite", übertragen für Orgel zu vier Händen
Felix Mendelssohn Bartholdy
Präludium und Fuge B-Dur op. 35 Nr. 6, für Orgel übertragen von Christoph Bossert
Johannes Brahms
Intermezzo A-Dur op. 118 Nr. 2, für Orgel übertragen von Asahi Matsuoka
Johann Sebastian Bach
Präludium C-Dur BWV 870/1
Atsuhiko Gondai
„Vom Himmel hoch“ op. 201
Gabriel Fauré
"Dolly-Suite" für Klavier zu vier Händen op. 56, für Orgel zu vier Händen übertragen von Mami und Kensuke Ohira
Camille Saint-Saëns
"Lauriers" aus "Cyprès et Lauriers" op. 156, für Orgel zu vier Händen übertragen von Yoshia Hirano
mit Sunkyung Noh
Johann Sebastian Bach
Präludium Es-Dur BWV 552/1
Franz Tunder
Choralfantasie „Komm, Heiliger Geist, Herre Gott“
Felix Mendelssohn Bartholdy
Sonate d-Moll op. 65 Nr. 6 (über den Choral „Vater unser im Himmelreich“)
Isang Yun
Fragment für Orgel
Olivier Messiaen
Communion und Sortie aus der „Messe de la Pentecôte“
Sigfrid Karg-Elert
Improvisation über „Nearer my God, to thee“
Johann Sebastian Bach
Fuge Es-Dur BWV 552/2
For this event, you will not receive tickets through our webshop. You will therefore be redirected to an external page of the organizer. If you have any not completed bookings on konzerthaus.de, they will be dissolved after 20 minutes.